Nog even genieten van roemrucht Black Boys

12 november 2020

SNEEK Een van de mooiste shirts van Nederland is over een paar jaar niet meer te bewonderen op de voetbalvelden. Nog vier jaar en dan komt er een einde aan het bestaan van Black Boys, een club die sinds de oprichting in 1924 altijd knokte voor wat het waard was. Na het honderdjarig jubileum wordt er een punt gezet achter het bestaan de vereniging die een fenomeen werd in Sneek en ver daarbuiten.

De leden van Black Boys worden per 1 januari al overgeschreven naar stadgenoot Sneek Wit Zwart. Met 46 stemmen voor en slechts één tegenstem waren de verhoudingen tijdens de algemene ledenvergadering in oktober overduidelijk. ,,Vrijwel iedereen beseft dat dit de enige manier was voor ons om in 2024 nog het honderdjarig jubileum te kunnen vieren en ook nog op een passende manier”, aldus voorzitten Jan Broersma. ,,Waren we doorgegaan zoals nu, dan was het einde waarschijnlijk al over een paar maanden gekomen.”

Decennialang was Black Boys verankerd in de Sneker samenleving als dé voetbalclub van de Noorderhoek. Dat laatste is de afgelopen jaren minder geworden, zeker na de verhuizing naar sportpark Schuttersveld. ,,Ik denk dat 60, 70 procent van onze leden tegenwoordig in Duinterpen woont. Dus wat dat betreft is het ook al een stukje gemak dat ze straks naar sportpark Tinga kunnen. Kan het wat makkelijker op de fiets, zal ik maar zeggen.”

Doorgaans brengt een besluit zoals dat nu genomen is bij Black Boys flink wat emoties met zich mee. Oud zeer, vasthouden aan wat ooit was. Maar Broersma merkt dat de leden van de club er realistisch in staan. ,,Ik heb er zelf altijd heel rationeel naar gekeken, maar dat doen onze leden ook. Je hoeft ook geen wiskundige te zijn om te doorzien dat doorgaan op deze manier ook zinloos was geweest.”

De laatste jaren slaagde Black Boys er in zwarte cijfers te schrijven, een financiële topprestatie volgens Broersma. ,,We hebben al 12 jaar geen eigen kantine meer, wat voor de meeste verenigingen een van de belangrijkste inkomstenbronnen is. Dat scheelt natuurlijk al heel wat geld. Wij moesten betalen aan de uitbater van de kantine bij Schuttersveld om in diezelfde kantine geld uit te geven.”

Daarnaast heeft Waterpoort Boys, de andere bespeler van het sportcomplex, het alleenrecht op reclameborden. Broersma: ,,Dus ook via die weg kwam er geen geld binnen. Als dan de huur ook steeds verder omhoog gaat, net als de afdracht aan de KNVB, dan hou je vrijwel niks over.”

Een jaar geleden kregen de voorzitter en zijn medebestuursleden dan ook al het mandaat om op zoek te gaan naar een samenwerkingspartner. Broersma sprak met vrijwel alle clubs in de stad en werd het warmst ontvangen bij Sneek Wit Zwart, de vereniging waar hij als speler van WZS ook terecht kwam toen er een einde kwam aan het zelfstandige bestaan van die ook al roemruchte club.

,,Ik denk dat het dna van Sneek Wit Zwart en Black Boys niet heel veel van elkaar verschilt, zoals dat met WZS ook het geval was. Wat dat betreft denk ik dat onze leden zich snel thuis zullen voelen op sportpark Tinga.”

De zaalvoetbalteams en G-voetballers van Black Boys hullen zich in het nieuwe kalenderjaar – zodra de situatie rond het coronavirus dat toelaat – in het shirt van Sneek Wit Zwart en zullen ook onder die naam hun wedstrijden spelen. De twee seniorenelftallen blijven nog wel 3,5 jaar actief als Black Boys, maar spelen hun thuisduels dus wel aan de Molenkrite.

Het vlaggenschip staat momenteel laatste in de vierde klasse en lijkt een zwaar jaar tegemoet te gaan. Broersma: ,,Maar ze richtten zich wel vaker op na de winterstop, dus wie weet. Maar hoe dan ook willen we ons laatste seizoen waardig afscheid nemen en niet met een campingelftal.” Mogelijk speelt dat team dan in een speciaal, reclamevrij jubileumshirt, als eerbetoon aan wat volgens Johan Derksen een van de mooiste tenues ooit is. ,,En over de rest van het jubileum gaan we nu natuurlijk ook hard nadenken. Het moet een bijzonder feest worden.” Als klap op de vuurpijl en als laatste herinnering.

Niels van Marle.